ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ
«Ο Τόπος που θέλω να ΖΩ»
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Τα σημαντικότερα θέματα της ημερήσιας διάταξης που απασχόλησαν το ΔΣ στις 17/11/2017
  • Καθορισμός και επιβολή ανταποδοτικών τελών από 01-01-2018 έως 31-12-2018.
Πέρυσι τέτοιο καιρό είχαμε εκφράσει την ικανοποίησή μας για την εισήγησή της Δημοτικής Αρχής που προέβλεπε μεν να παραμείνουν τα τέλη ύδρευσης στα ίδια επίπεδα αλλά ταυτόχρονα άνοιγε το δρόμο ώστε να υπάρξουν μειώσεις για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Κάτι άλλωστε που ζητούσαμε επίμονα εδώ και τρία χρόνια με πρότασή μας για εφαρμογή κοινωνικού τιμολογίου. Πρόταση που είχαμε καταθέσει στην αντίστοιχη απόφαση για τα τέλη του 2015. Μια πρόταση που προέβλεπε απαλλαγές και μειώσεις στα τέλη για απόρους, μακροχρόνια ανέργους, Α.Μ.Ε.Α., μονογονεϊκές οικογένειες, πολύτεκνους και τρίτεκνους με ανήλικα παιδιά ή παιδιά που σπουδάζουν και υπερήλικες που ζουν μόνοι τους. Η πρότασή μας αυτή υιοθετήθηκε κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από τη Δημοτική Αρχή. Δυστυχώς όμως, για τη χρονιά που μας πέρασε δεν υλοποιήθηκε το κοινωνικό τιμολόγιο αφού οι αιτήσεις ήταν πολύ λίγες. Αυτό ήταν αποτέλεσμα κατά την άποψή μας της βασικής προϋπόθεσης που όριζε δικαιούχους μόνο όσους είχαν κύρια κατοικία μέχρι 90 τετραγωνικά μέτρα.
Προτείναμε λοιπόν να αυξηθούν τουλάχιστον στα 120 τα τετραγωνικά της κύριας κατοικίας των δικαιούχων και να γίνουν οι απαραίτητες διερευνητικές κινήσεις ώστε να ενταχθούν στο κοινωνικό τιμολόγιο πολύτεκνοι - τρίτεκνοι αλλά και οι υπερήλικες που ζουν μόνοι τους. Θεωρούμε ότι είναι εύκολο να εντοπιστούν από το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο της ΔΕΗ αλλά και από τα στοιχεία που έχει το πρόγραμμα Βοήθεια στο σπίτι. 
Τέλος, από τα οικονομικά στοιχεία που παρατέθηκαν φάνηκε μια σημαντική αύξηση των εσόδων, που ίσως έδινε τη δυνατότητα και για περαιτέρω μειώσεις οι οποίες όμως δεν έγιναν. Παρόλα αυτά παραμείναμε στη δέσμευση της Δημοτικής Αρχής για την εφαρμογή του κοινωνικού τιμολογίου θεωρώντας πως είναι το λιγότερο που θα μπορούσαμε να κάνουμε για τους συμπολίτες μας που πλήττονται διαρκώς από τη συνεχιζόμενη οικονομική κρίση και για το λόγο αυτό υπερψηφίσαμε την εισήγηση.
Δεν κάναμε το ίδιο όμως για τα υπόλοιπα τέλη, ζητήσαμε το Κοινωνικό Τιμολόγιο να ισχύει για όλες τις κατηγορίες και καταψηφίσαμε τις αντίστοιχες εισηγήσεις. Ειδικά σε ότι αφορά στο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, παρόλο που στην εισήγησή της η Δημοτική Αρχή πρότεινε τον χαμηλότερο συντελεστή και ακολούθησε την αντικειμενική αξία της τιμής ζώνης που ορίζεται από το υπουργείο δηλαδή στα 600€ για όλο το δήμο, διαφωνήσαμε κάθετα, γιατί θεωρούμε απαράδεκτη την πολιτική που ακολουθείται και η οποία εξισώνει την Κόνιτσα και τις τοπικές μας κοινότητες με προάστια των Αθηνών. Τέλος ζητήσαμε να οριστεί μια συνάντηση με τους βουλευτές του νομού μας όπου θα τους τεθεί η συγκεκριμένη απόφαση που μας αδικεί κατάφορα.
  • Έγκριση Τεχνικού Προγράμματος 2018
Η ψήφιση του τεχνικού προγράμματος είναι κατά την άποψή μας η σημαντικότερη απόφαση του ΔΣ, πιο σημαντική ίσως ακόμα και από τη ψήφιση του προϋπολογισμού, μιας και το τεχνικό πρόγραμμα δείχνει την πολιτική που θα ακολουθήσει η δημοτική αρχή τουλάχιστον στον τομέα των τεχνικών έργων.
Διαφωνήσαμε πλήρως και με την εισήγηση αλλά και με τη λογική της σύνταξης αυτού του τεχνικού προγράμματος. Για εμάς το τεχνικό πρόγραμμα θα έπρεπε να υλοποιεί έργα σε δύο κύριες κατευθύνσεις:
  • Έργα που αφορούν στην καθημερινότητα των πολιτών και 
  • Έργα που αφορούν στις υποδομές ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή.
Σε ότι αφορά στην πρώτη κατηγορία των έργων στο τεχνικό πρόγραμμα υπάρχουν 64 συνεχιζόμενα και 72 νέα έργα, συνολικά 136. Δυστυχώς όμως από αυτά τα 136 έργα, τα 95,δηλαδή το 70%, είναι “μικρά” με προϋπολογισμό έως και 7200€ πράγμα που παραπέμπει στην υλοποίησή τους με απευθείας αναθέσεις. Η θέση μας σε ότι αφορά στις απευθείας αναθέσεις είναι γνωστή, άλλωστε οι εκπρόσωποί μας στην Οικονομική Επιτροπή δεν τις ψηφίζουν. Η απευθείας ανάθεση είναι ένα εργαλείο που η χρησιμότητά του είναι δεδομένη, όπως δεδομένη είναι και η καταστρατήγησή του με αποτέλεσμα να εξυπηρετεί μόνο πελατειακά συμφέροντα και προεκλογικές δεσμεύσεις των διοικούντων.
Σε ότι αφορά στη δεύτερη κατηγορία, των έργων υποδομών ανάπτυξης, με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν μόλις εννέα προτεινόμενες μελέτες, ίδιες με το περσινό πρόγραμμα, με συνολικό προϋπολογισμό 57.000€ και κανένα ουσιαστικό μεγάλο έργο που θα βγάλει την περιοχή μας από την απομόνωση. Η Δημοτική Αρχή φαίνεται δυστυχώς να έχει ξεπεραστεί από τις εξελίξεις. Τη στιγμή που ο νομός Ιωαννίνων γίνεται συγκοινωνιακό σταυροδρόμι με τους δύο οδικούς άξονες, την Εγνατία και την Ιόνια οδό σε πλήρη λειτουργία. Τη στιγμή που το αεροδρόμιο Ιωαννίνων αναβαθμίζεται και αποκτά μόνιμη σύνδεση με Ισραήλ και Κύπρο. Τη στιγμή που δημοπρατείται ο κόμβος σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Ιόνια και ολοκληρώνεται η μελέτη για Πάρκο Ορεινών Δραστηριοτήτων και χιονοδρομικού στα κεντρικά Τζουμέρκα. Τη στιγμή που αναβαθμίζεται ο κόμβος σύνδεσης της Εγνατίας με το ανατολικό Ζαγόρι. Τη στιγμή που η Περιφέρεια έχει έτοιμη τη μελέτη της επέκτασης της Ιόνιας μέχρι την Κακαβιά και άρα εύκολη πρόσβαση στο Πωγώνι. Την ίδια στιγμή η περιοχή μας μένει φτωχός παρατηρητής στις εξελίξεις και αποδέχεται μοιρολατρικά την απομόνωση και τον αποκλεισμό που η Δημοτική Αρχή με την απραξία της έχει επιφέρει. Για να καταδείξουμε την ουσία των όσων ισχυριζόμαστε προτείναμε να αφαιρεθούν από το Τεχνικό Πρόγραμμα μερικά “εργάκια” των 7200€ και να ολοκληρωθεί μία ουσιαστική μελέτη. Ενδεικτικά αναφέραμε την εκπόνηση μελέτης για οδική σύνδεση της Κόνιτσας με τα λουτρά των Καβασίλων και του Αμαράντου θέλοντας να επισημάνουμε πως χωρίς έργα υποδομής δεν πρόκειται ποτέ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας. Κάτι που δυστυχώς δεν έγινε αποδεκτό.
Ο Καλλικράτης τέλος προβλέπει διαδικασίες κοινωνικού διαλόγου που πρέπει να ακολουθηθούν κατά τη σύνταξη του τεχνικού προγράμματος, διάλογος που στην περίπτωση του Δήμου μας εξαντλήθηκε στην κατάθεση των απόψεων των εκπροσώπων των τοπικών κοινοτήτων, που είναι μεν σεβαστή γιατί γνωρίζουν τα προβλήματα των κοινοτήτων τους καλύτερα από τον καθένα, αλλά που κατά την άποψή μας δεν αποτελεί συμμετοχική πρακτική. Θα μπορούσαν να έχουν λόγο και να καταθέσουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους σύλλογοι, αδελφότητες, φορείς αλλά και οι πολίτες. Αυτό θα έπρεπε να είναι το πλαίσιο λειτουργίας ενός δήμου, μιας συμμετοχικής, συνεργατικής, δημοκρατικής και διαφανούς διοίκησης. Η τεχνική υπηρεσία στη συνέχεια να αξιολογεί τις προτεραιότητες και τις ανάγκες κάτι που έτσι και αλλιώς υποτίθεται ότι κάνει και τώρα.
Θέματα που αναδείχτηκαν από τις ερωτήσεις και τοποθετήσεις των συμβούλων της δημοτικής κίνησης πολιτών “Ο Τόπος που θέλω να ΖΩ”
  • Επαναλειτουργία Δημόσιου ΙΕΚ Κόνιτσας
Χαρήκαμε ιδιαίτερα που η πρόταση – τοποθέτηση της παράταξης μας στο Δημοτικό Συμβούλιο του Οκτωβρίου σχετικά με τη λειτουργία του ΙΕΚ Κόνιτσας υιοθετήθηκε από τη δημοτική αρχή. Επισημάναμε τη λανθασμένη επιλογή των ειδικοτήτων κατά το παρελθόν και τονίσαμε το παράδειγμα του Δήμου Ζίτσας που λειτούργησε, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία, ειδικότητες συνυφασμένες με τον πρωτογενή τομέα, Μελισσοκομίας, Αμπελουργίας, Οινολογίας, Γαλακτοκομίας, Κτηνοτροφίας, Πτηνοτροφίας.
Θεωρούμε πως η επιλογή των ειδικοτήτων θα έπρεπε να γίνει λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τις συνθήκες (κοινωνικές - οικονομικές - εργασιακές) που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην περιοχή μας αλλά και ερευνώντας ταυτόχρονα τα αίτια που οδήγησαν στην διακοπή λειτουργίας του προηγούμενου ΙΕΚ. Κατά την άποψή μας οι ειδικότητες ενός ΙΕΚ στην Κόνιτσα θα πρέπει να κινούνται προς δύο κύριες κατευθύνσεις. Η πρώτη έχει να κάνει με τις ανάγκες των παιδιών που ολοκλήρωσαν τη βασική εκπαίδευση και ψάχνουν να βρουν επαγγελματική αποκατάσταση και η δεύτερη με την κάλυψη των αναγκών των επαγγελματιών της περιοχής σε ότι αφορά τόσο στον πρωτογενή τομέα όσο και στον εναλλακτικό τουρισμό . Το ιδανικό θα ήταν αυτά τα δύο να συνδυαστούν.
Στο κάλεσμα λοιπόν της δημοτικής αρχής σε ότι αφορά στις προτεινόμενες ειδικότητες για την επαναλειτουργία του ΙΕΚ καταθέσαμε στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο την παρακάτω τεκμηριωμένη πρόταση:
  • Τεχνικός Γαλακτοκομίας – Τυροκομίας, ειδικότητα συνυφασμένη με τον πρωτογενή τομέα. Η κτηνοτροφία πιστεύουμε πως είναι ένας από τους κύριους πυλώνες της παραγωγικής δράσης της περιοχής μας που μπορεί και πρέπει να αναπτυχθεί περισσότερο. Η παραγωγή προϊόντων γάλακτος μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος και των κτηνοτρόφων αλλά και της περιοχής μας, δίνοντας ένα συμπληρωματικό εισόδημα και ταυτόχρονα δημιουργώντας ένα δικό μας ντόπιο προϊόν με ονομασία προέλευσης, τη στιγμή μάλιστα του υπάρχουν ενεργά ευρωπαϊκά προγράμματα που χρηματοδοτούν μικρά, οικιακά τυροκομεία.
  • Συνοδός Βουνού, ειδικότητα που μπορεί να καλύψει το κενό που υπάρχει αυτή τη στιγμή στον εναλλακτικό τουρισμό και να δώσει μία διαφορετική ώθηση στην ανάπτυξη του συγκεκριμένου τομέα.
  • Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, ειδικότητα χρήσιμη για την στελέχωση των τουριστικών μονάδων της περιοχής μας με προσωπικό εκπαιδευμένο στις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες και στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Θεωρούμε ότι οι παραπάνω ειδικότητες μπορούν να προκαλέσουν ενδιαφέρον συμμετοχής και σε γειτονικές περιοχές, όπως το διπλανό Πωγώνι και το Ζαγόρι. Για το λόγο αυτό προτείναμε να εξεταστεί η δυνατότητα χρησιμοποίησης της Μαθητικής Εστίας ως χώρος διαμονής σπουδαστών, δωρεάν ή με μικρό συμβολικό ενοίκιο.
Είναι σαφές πως η προεργασία και η έρευνα θα έπρεπε να προηγηθούν της ανακοίνωσης ώστε οι προτεινόμενες ειδικότητες να μην αφήνουν αίσθηση προχειρότητας, αντιθέτως να προκαλούν έντονο ενδιαφέρον συμμετοχής με βασικό στόχο το ΙΕΚ Κόνιτσας να επαναλειτουργήσει, να καθιερωθεί και να αποκτήσει δυναμική μονιμότητας.


Για τη Δημοτική Κίνηση Πολιτών 
"Ο Τόπος που θέλω να ΖΩ"

Η Δημοτική Ομάδα